Her finner du lovverk, forskrifter, veiledere med mer som gjelder ASK og skole (grunnskole, videregående skole og voksenopplæring). Siden er under arbeid.
Skoleleder og skoleeier
Kompetanse
Skoleeier har ansvar for å legge til rette for kompetanseheving på ASK.
Læremidler og nødvendig utstyr
Skoleeier har ansvaret for å stille til rådighet de læremidlene som eleven har behov for i pedagogisk øyemed.
Tid til forberedelse av undervisning og kommunikasjon
Det må timeplanfestes tid til samarbeid om faglig innhold og mulighet til å planlegge god tid i forveien, slik at både innhold og ordforråd kan forberedes.
Pedagogisk personale
Kjerneoppgaver:
Opplæring i bruk av alternative kommunikasjonsformer
Nødvendig opplæring i å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon regnes som spesialundervisning.
Tilgang til kommunikasjonsmidler
Elever som bruker hjulpet kommunikasjon, er avhengig av at kommunikasjonsmidlene er tilgjengelige og fungerer til enhver tid, og på alle arenaer. Personalet har ansvar for dette, men en del elever kan etter hvert også ta ansvar for dette selv.
Kontaktlærer/faglærers ansvar
Allmennlærer og spesialpedagogens felles ansvar
Spesialpedagogens ansvar
(Hentet fra statped.no)
Rettighetsgruppas arbeid på området
2024
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) må inkluderes i språkloven på lik linje med norsk tegnspråk, og de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes
2021
Høringssvar på Ny opplæringslov. Styrkede og utvidede rettigheter for personer som bruker ASK: Les mer…
Møte med utdanningskomiteen i samarbeid med flere organisasjoner: Les mer…
Notat om ivaretagelse av elever med behov for ASK i opplæringsloven. En begrunnelse og et innspill for å beholde og styrke rettigheter til opplæring i og med ASK: Les mer…
2020
Henvendelse til kunnskapsdepartementet vedrørende ASK og opplæringsloven. I fellesskap med flere organisasjoner. Les mer…
Med rett til å mestre – ASK må få sin rettmessige plass også i videregående skole: Les mer…
NOU: Ny opplæringslov. Omkamp om ASK-paragrafen. Og styrking av rettigheter. Ikke knytte ASK til spesialpedagogikk: Les mer…
Styret og Rettighetsgruppas strategiplan for å beholde ASK rettigheter i opplæringsloven: Les mer…
Høringssvar til bestemmelser om vurdering – med fokus på ASK brukere: Les mer…
Notat til muntlig høring st.meld 6 med fokus på ASK: Les mer…
2019
Innspill til utdannings-og forskningskomiteen vedrørende behandling av st.meld 6: Les mer…
Henvendelse til opplæringslovutvalget- styrkede rettigheter for ASK-brukere: Les mer…
Fagfornyelsen høringssvar. Med fokus på opplæring i og med ASK i alle fag: Les mer… (alle 14 høringssvar til alle fag samlet i samme pdf)
Tidlig innsats -inkludering. Fokus på språk og kommunikasjon/ASK og hvordan fokus på dette kan føre til «innenforskap.» Jeg hører til. Les mer…
2018
Et inkluderende fellesskap for barn og unge – også for barn og unge som bruker ASK: Les mer…
2012
Notat om læremidler. ASK: Les mer….
Notat om grunnleggende ferdigheter. ASK: Les mer…
Notat om kompetansekrav. ASK: Les mer…
Forslag til ny ordlyd i lovbestemmelsen om opplæring av elever med behov for ASK: Les mer…
2011
Høringssvar – forslag til endringer i opplæringslova. Nå begynner vi å nærme oss – ASK paragrafen kom inn i opplæringslova og var gjeldende
fra Aug 2012. Les mer…
Notat fra møte med kunnskapsdepartementet vedrørende ASK. Les mer…
2010
Henvendelse til kunnskapsdepartementet Vedr St.vedtak 349 av 27.05.2009. Les mer…
2009
Høringssvar med rett til læring. ISAAC løfter fram behovet for ASK inn i opplæringsloven og ber om oppfølging av St.vedtak 345 og 350 av 27.05.09: Les mer…
2008
Henvendelse til utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov. Midlyngutvalget. ASK-brukere løftes frem som en spesielt sårbar gruppe. Les mer…
2007
Høring med forslag til endringer i opplæringsloven: Ny rett til ASK for de som trenger det- på lik linje med at døve og hørselshemmede har fått sin rett til tegnspråk. Les mer…